مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46060 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:56

پل فولكيه علّت پيدايش سوفسطائيان را چه چيز ميداند؟
در اين مورد «پل فولكيه» مينويسد: در ابتداي ظهور فلسفه يونان، متفكران بزرگ نسبت به «معرفت حسي» اظهار بياعتمادي كردند، چنانكه «هراكليتوس» و يا «پارميندس» هر كدام به منظوري مخالف منظور ديگري، شهادت حواس را نپذيرفته و جز به صرف احكام عقل، اعتماد نداشتهاند.
«هراكليتوس» وجود و هستي را عين حدوث و تجدد ميدانست، و براي جهان يك لحظه وقفه و سكون قائل نبود، حواس را از اين جهت تخطئه ميكرد كه جهان را ساكن گزارش ميكند، و ميگفت: براي مردم، چشم و گوش گواههاي بدي هستند در حالي كه «پارميندس» و شاگرد او «زنون اليائي» حركت را يك امر ممتنع ميانديشيد و ميگفت: حركت مستلزم جمع بين دو نقيض است و حواس را در اين قسمت تخطئه ميكرد كه برخي از اشياء را متحرك ميانگارد.
آنگاه «پل فولكيه» ميگويد: اين گونه آراء متعارض فلاسفه بود كه در يونان مؤدي به ظهور سوفسطان و انكار ارزش و اعتبار معرفت عقلاني از طرف آنها گرديد. (فلسفه عمومي يا ما بعد الطبيعه/54)

: آية الله جعفر سبحاني
شناخت در فلسفة اسلامي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.